A Mentorprogram elsődleges vállalt célja a hallgatói eredményesség javítása, a hallgatói lemorzsolódás csökkentése, valamint az, hogy a képzés és az egyetemi élet során felmerülő nehézségekben segítséget nyújtson különösen az alsóbb (I–III.) éves osztatlan tanár- és alapképzésben résztvevő hallgatók számára. A Történelmi Intézet Mentorprogramjában a mentorálás olyan fejlődési folyamat, aminek során a tapasztaltabb felsőbb éves (IV–V.) hallgatók (a mentorok) – oktatói koordinálás mellett – támogatást, segítséget, tanácsadást és útmutatást adnak az alsóbb évesek (a mentoráltak) számára a céljaik elérése, valamint az eredményesebb egyetemi részvétel érdekében. Az így megvalósuló tudástranszfer révén a történelemtanári és a történettudományhoz kapcsolódó karrierre vonatkozó reflexiók jutnak el a mentoráltakhoz, tehát a program az intézeti hallgatói közösség alakításában is szerepet vállal, ami az immár bő másféléves Covid-időszak miatt is különösen szükséges. További alapelv a láthatóság, tehát a programmal kapcsolatos eseményekről rendszeresen tájékoztatást jelentetünk meg a Történelmi Intézet kommunikációs felületein (honlap, facebook, instagram). A mentorok vállaltan a mentoráltak rendelkezésére állnak, és segítő szándékkal viszonyulnak a kérdéseikhez azzal a céllal, hogy a történelmi tanulmányokat és az egyetemi éveket sikeresebben teljesíthessék. A Mentorprogram indításához további hangsúlyos motivációt jelent még a 2022 szeptemberében átalakuló tanárképzés is, ami az egyetemi beilleszkedés alapvető nehézségei mellett várhatóan új kihívások elé fogja állítani az akkori elsőéves hallgatókat.
A Mentorprogram lehetséges feladat- és munkaterületei:
Személyes mentorálás | Feladatok:
Szakmai fórum | Havi egy alkalommal, de legalább félévente kétszer olyan kötetlenebb workshop jellegű fórumok, amik lehetnek
Érettségi felkészítő foglalkozások középiskolások számára | Ennek során a mentorok lehetőséget kapnának tanítási gyakorlatra, valamint a közösségi pedagógiai gyakorlat teljesítésére. A célterületet elsősorban azok a középiskolai diákok jelentenék, akik a Történelmi Intézet valamelyik szakján kívánják elkezdeni az egyetemi tanulmányaikat, másrészt azok, akik történelemből emelt szintű érettségit terveznek tenni. Az előkészítő foglalkozások online is tarthatóak annak érdekében, hogy ne csak debreceni középiskolásokat tudjunk elérni. Az előkészítő foglalkozások során valamilyen módon szükséges láthatóvá tenni, hogy ennek a Debreceni Egyetem Történelmi Intézete szervezésében került sor.
Fenntarthatóság, utánpótlás | Rendszeres és aktív kommunikáció a közösségi médiában (pl. a Történelmi Intézet facebook-oldalán) a Mentorprogram hosszú távú működésének elősegítése érdekében (lásd még 2.1.3. pont).
Visszacsatolás | A tanévek végén rövid kérdőív kitöltése a mentorált I–III. éves hallgatókkal, amiben anonim módon értékelnék
Frissítés dátuma: 2022.03.30.
Tisztelt Felhasználó!
A Debreceni Egyetem kiemelt fontosságúnak tartja a rendelkezésére bocsátott, illetve birtokába jutott személyes adatok védelmét. Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy a Debreceni Egyetem a 2018. május 25. napjától kötelezően alkalmazandó Általános Adatvédelmi Rendelet alapján felülvizsgálta folyamatait és beépítette a GDPR előírásait az adatkezelési és adatvédelmi tevékenységébe. A felhasználók személyes adatait a Debreceni Egyetem korábban is teljes körültekintéssel kezelte, megfelelve az érvényben lévő adatkezelési szabályozásoknak. A GDPR előírásait követve frissítettük Adatvédelmi Tájékoztatónkat, amelyet az alábbi linkre kattintva olvashat el: Adatkezelési tájékoztató. DE Kancellária VIR Központ